Fosta cale ferata forestiera de pe Valea Asaului….

Astazi continuam calatoria noastra prin judetul Bacau, spre un alt obiectiv care din pacate a disparut si a ramas doar o pagina de istorie pe Valea Asaului si anume prima ,,Cale ferata forestiera pe ruta ,,Comanesti – Asau ‘’ din judetul Bacau .
Candva pe bazinul Vaii Asaului transportul bustenilor de pe munte se faceau prin anii 1930 cu ajutorul apei prin lasarea bustenilor la vale de pe munte pe firul apei Asau pana la varsarea in raul Trotus, pana sa apara prima cale ferata forestiera .

Constructia caii ferate forestiere a inceput in anul 1930 ca o necesitate a dezvoltarii industriei prelucrarii lemnului iar in anul 1960 calea ferata de pe Valea Asaului avea peste 50 km lungime .
Exploatarea lemnului de pe Valea Asăului se făcea cu ajutorul mocănițelor – trenuri pe ecartament îngust. Forestierii se urcau de luni dimineața pe platforme și erau duși de tren la locurile lor de muncă de unde erau culeși sâmbăta după-amiaza.
Calea ferată forestieră fost dată în funcțiune în anul 1936. În perioada aniilor 1950-1958, noi ramuri ale traseului principal au fost date în folosință.
Traseul ajungea la începutul anilor 1970 până aproape de originea Asăului Mare (la cota 1.100 m), la confluența acestuia cu Arinișul (situată lângă dealul Balint, în apropierea graniței cu județul Neamț). Din traseul principal se despindeau:

• o derivație pe valea Izvorului Alb (care ajungea până la confluența cu Arinișul la cota de aproximativ 790 m) .
• o derivație pe valea Asăului Mic (care ajunge până dincolo de confluența cu pârâul Cășăriilor, la cota 1.030 m) .
Odata cu dezvoltarea industriei de prelucrare a lemnului si a combinatului de la Comanesti prin anii 1960 pe aceasta cale ferata forestiera a aparut si primele statii de transport persoane precum : Asau ,Nogea ,Bartea si Pietrosu .
Spre sfarsitul anului 1960 CFF Comanesti a incercat sa inlocuiasca locomotivele cu abur cu cele diesel ca erau mai rentabile si mai stabile pe sine si nu deraiau ,nu faceau zgomot dar viata acestor locomotive a fost scurta .
In anul 1960-1964 combinatul de la Comanesti era in plina expansiune si au fost puse in functiune primele sectii de productie plus un atelier de reparatii utilaje si instalatii.
Dupa anii 1990 odata cu privatizarea combinatului de la Comanesti a inceput sa dispara si calea ferata forestiera de pe Valea Asaului .

Din aceste trenuri au rămas doar amintirile, însă.

Va multumim .

Foto din arhiva : Doru Asandei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *